Dánski architekti projektujú vizionárske vedecké centrum

Dánski architekti projektujú vizionárske vedecké centrum

Vedecké centrum Inspiria, jedno z najmodernejších vedeckých centier v severnej Európe, je súčasťou dlhodobého plánu spraviť vzdelávanie najdôležitejšou prednosťou oblasti Østfold v Nórsku. Tento ctižiadostivý plán sa odráža v architektonickej ambicióznosti trojkrídlovej budovy, ktorá bola navrhnutá ako komunikačná platforma spájajúca prostredie, energiu a zdravie.

Vnútorné priestory múzea zahŕňajú 70 interaktívnych výstav, workshopov a najmodernejšie planetárium v severnej Európe. Očakáva sa, že Inspiria priláka viac než 100 000 návštevníkov ročne, najmä školské výlety, rodiny a turistov. V rámci dlhodobého plánu angažovať aj miestnu komunitu bude vyše 40 000 miestnym študentom ročne umožnená voľná návšteva múzea.

Živá komunikačná platforma
Vedecké centrum Inspiria spája komunikáciu a architektúru do inšpirujúceho a rušného celku, poskytujúc tak nový priestor pre učenie, a podporuje myšlienku udržateľnosti vývoja ako príležitosť zvýšiť kvalitu života medzi ľuďmi a životným prostredím. Inspiria je preto navrhnutá ako budova v tesnom kontakte s prírodou a aj návštevníkmi, vďaka preskleným krídlam, rozprestierajúcim sa od ústredného kruhového átria, vytvárajúcim dynamické srdce budovy.

Vďaka spojeniu architektúry a zameraniu na životné prostredie, energiu a zdravie je Inspiria živou komunikačnou platformou s jasným príbehom. Ten preniká dizajnom budovy, ktorej trojkrídlový tvar  symbolizuje prírodné cyklické opakovanie a špirálovité formy, ktoré sa prelínajú s technologickým cyklom reprezentovaným v univerzálnej sile základného okrúhleho tvaru. Cieľom preto bolo vytvoriť nápadne výraznú budovu, ktorá sama predstavuje jedinečnú značku vedeckého centra Inspiria, zjednocujúc rôzne vedecké aktivity pod jednu strechu.

Jedinečné získavanie financií
Vedecké centrum Inspiria je tiež jedinečným príkladom, ako môžu verejný sektor a podnikatelia spojiť svoje sily a získať finančné prostriedky na zvyšovanie záujmu mladých ľudí o vedu. Architektúra budovy doteraz bola významným prvkom vo financovaní nákladov na vedecké múzeum v sume 28,5 milióna eur. Centrum napríklad získalo 5 miliónov eur v rámci podpory od nórskej vlády a 7 miliónov od podnikateľskej sféry.

Okrem toho vedecké centrum získalo finančné prostriedky od vládnej organizácie Enova, ktorá podporuje spotrebu energie priateľskú k životnému prostrediu v nórskom stavebnom sektore. Ako vyhlásil Trond Giske, nórsky minister obchodu a priemyslu, je tiež výnimočné, že sa 18 obcí dokázalo spojiť a zapojiť do projektu, pričom podnikateľská komunita tento návrh finančne podporila v omnoho väčšom rozsahu ako iné bežné stavebné projekty.

Fakty
Projekt: Prvé miesto v medzinárodnej architektonickej súťaži // vedecké centrum s rozlohou 6500 metrov štvorcových v Graalum, neďaleko Sarpsborgu v Nórsku
Klient: Borg Næring og Eiendom a.s.
Architekt: AART Architects, a.s.
Záhradný architekt: AART Architects, a.s.
Vnútorný dizajn: AART Architects, a.s.
Zážitkový dizajn: Expology
Inžinier: Cowi a.s.
Elektroinžinier: Yit a.s.
HWS inžinier: Multiconsult
Adresa: Bjørnstadveien 16, 1712 Grålum
Rok: 2007-2011
Plocha: 6500 m2
Stavebné náklady: 28,5 miliónov eur
Fotograf: Adam Mørk

  •  
Komentáre k článku
0
Pridať komentár
Dánski architekti projektujú vizionárske vedecké centrum Dánski architekti projektujú vizionárske vedecké centrum Dánski architekti projektujú vizionárske vedecké centrum Dánski architekti projektujú vizionárske vedecké centrum
Dom S3NS

Dom pre jednu rodinu sa nachádza vo Wroclawe, v jeho okolí sa nachádzajú najmä rodinné domy s rovnou strechou zo šesťdesiatych rokov. Navrhnutý dom má tri poschodia, vrátane podpivničenia a garáže. Obývacia izba je orientovaná na západ a má úctyhodnú výšku 4 metre. Je spojená s kuchyňou a... Čítaj ďalej

  • 215
Kuchynské štúdio

Vytvoriť nový koncept kuchynského štúdia založený na provokácii pocitov a zážitkov zákazníkov. Prezentovať výrobky spolu s kontextom vytvoreným v priestoroch showroomu. A pritom sa nestratiť v záplave vecí ako na výstave; to bolo zadaním tohto projektu. Rozlíšenie produktov bolo dôležitým... Čítaj ďalej

  • 191
  • 1
Mercado fast food

Cieľom projektu bolo vytvoriť vysokokvalitný dizajn, ktorý bude zároveň nenútený a pohodlný. Výsledný návrh je založený na koncepte pokračovania ulice v interiéri. V tejto reštaurácii funguje zákaznícka zóna ako mnohovrstvové lákadlo pre chodcov. Poďte na jedlo! Prvky ako tabuľa s receptami... Čítaj ďalej

  • 205
Denné svetlo v interiéri vďaka svetlovodom

Užívatelia hodnotia denné svetlo ako najväčší benefit domu pre zdravé bývanie. Zároveň je zásadnou požiadavkou pri kúpe nehnuteľnosti. VELUX pomáha privádzať denné svetlo aj na miesta, kde to doposiaľ nebolo možné. Najnovším prírastkom v produktovom portfóliu je svetlovod Novej Generácie... Čítaj ďalej

  • 326

Ďalšie bleskovky